Dit artikel bevat:
Wat is zoekmachinemarketing?
Zoekmachinemarketing heeft als doel het genereren van bezoek aan uw website via zoekmachines. Uiteraard gaat het er om dat de “kwaliteit” van dit bezoek goed is. Er moet een bepaalde interesse zijn in uw product, merk of bedrijf. Het is dus van belang dat u niet alleen prominent vermeld wordt bij een zoekmachine. Ook de relevantie van uw vermelding is van doorslaggevend belang.
Waarom is zoekmachinemarketing zo interessant?
Als zoekmachinemarketing goed wordt toegepast is het een effectief instrument voor het werven van klanten. Immers iemand die via een zoekmachine op uw site terecht komt heeft een bepaalde interesse, hij is op zoek. Daarnaast zijn de kosten relatief laag. De kosten per lead zijn dan ook vaak een fractie ten opzichte van de traditionele verkoopkosten. Zoekmachinemarketing is een uitstekende aanvulling op andere marketing activiteiten.
Voor wie is zoekmachinemarketing interessant?
Zoekmachinemarketing is zeer breed toepasbaar. Een veelgehoord misverstand is dat het alleen interessant zou zijn voor bedrijven die rechtstreeks aan de consument leveren. Echter, niets is minder waar. Ook in het business to business segment biedt zoekmachinemarketing ongekende mogelijkheden! Zo is zoekmachinemarketing bijvoorbeeld uitstekend in te zetten ter ondersteuning van traditionele verkoopkanalen.
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts de eerste 3 vermeldingen op de resultatenlijst van een zoekmachine veel bezoek op leveren. Een vermelding op de eerste pagina levert ook nog extra bezoekers op maar daarna wordt het effect snel minder. Zoekmachineoptimalisatie heeft dan ook als doel de positie van een website op de lijst met zoekresultaten te verbeteren. Dit is vaak een complex en tijdrovend proces.
Wat zijn gesponsorde koppelingen?
Naast de gewone (organische) zoekresultaten werken veel zoekmachines met “gesponsorde koppelingen” Dit zijn advertenties die zijn gekoppeld aan bepaalde zoekwoorden. Wanneer zo’n zoekterm in de zoekmachine wordt ingetypt verschijnt de advertentie naast of boven de zoekresultaten. Wanneer er op de advertentie wordt geklikt betaalt de adverteerder een kleine vergoeding. De hoogte van de vergoeding bepaalt de adverteerder zelf en begint bij €0.01. Adverteren bij zoekmachines blijkt een uitstekend middel te zijn om verkeer richting een website te genereren.
Hoe werkt adverteren bij zoekmachines?
Het adverteren bij zoekmachines start met het samenstellen van een lijst met zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waarbij de advertentie vertoond moet worden. Vervolgens bepaalt u het gebied en de taal waarin uw advertentie getoond moet worden. U kunt dus heel specifiek bepalen waar en aan wie uw advertentie getoond moet worden. Sinds kort is het zelfs mogelijk om te bepalen op welke dagen of tijdstippen uw advertentie getoond moet worden!
Een van de belangrijkste kenmerken van het adverteren bij zoekmachines is dat u alleen betaald per click. Bovendien kunt u zelf bepalen hoeveel u bereid bent te betalen voor een click. Naast deze maximum prijs per click bepaalt u ook hoeveel u per dag wilt investeren in uw advertenties. Dit is uw dagbudget. Op deze manier kunt u dus ook met een beperkt budget hele goede resultaten behalen. Wanneer de campagne is ingesteld wordt de lijst met zoekwoorden gekoppeld aan een of meerdere tekstadvertenties, welke weer worden gekoppeld aan uw de landingspagina. Uw campagne is nu gereed en uw advertenties kunnen vrijwel direct daarna worden vertoond.
Wat is een landingspagina?
De landingspagina is het belangrijkste en meest onderschatte onderdeel van adverteren bij zoekmachines. De landingspagina is de pagina waar de bezoeker terecht komt als hij op uw advertentie heeft geklikt. De landingspagina moet als het ware het antwoord zijn waar de bezoeker naar op zoek is. Hier bepaalt hij wat zijn volgende stap zal zijn: doorgaan of weggaan. Als de landingspagina niet relevant is, bijvoorbeeld een algemene homepagina, en de bezoeker gaat weer weg dan is de kans gemist. Google hecht ook veel waarde aan de kwaliteit van de landingspagina. Een goede landingspagina levert een betere advertentiepositie op tegen een lagere prijs.
Kan ik het zelf of kan ik het beter uitbesteden?
Het adverteren bij zoekmachines is op zichzelf niet zo moeilijk. Hier schuilt dan ook meteen het gevaar. Vaak wordt er onnodig veel geld betaald voor clicks die uiteindelijk niets opleveren. Dit kan bijvoorbeeld door het verkeerd gebruiken van zoekwoorden. Een woninginrichter die adverteert met het zoekwoord “bank” heeft immers weinig aan clicks van mensen die op zoek zijn naar een hypotheek. In de praktijk blijkt dat de investering voor het professioneel opzetten en beheren van een advertentiecampagne zichzelf in no-time terug verdient.
Zijn de resultaten meetbaar?
Zoekmachinemarketing en het adverteren bij zoekmachines kenmerken zich ook omdat ze zo goed meetbaar zijn. U weet precies waarin u investeert en wat het oplevert.